Míčkování

Co je míčkování?

Jedná se o pomocnou fyzioterapeutickou metodu, jejíž autorkou je česká fyzioterapeutka Zdena Jebavá. Využívá se při onemocnění dýchacích cest jako doplněk hlavní léčby ordinované lékařem. Je-li správně aplikována, vede ke zkrácení doby nutné k léčení, snižuje četnost a závažnost projevů onemocnění. Tato metoda je příjemná a hlavně nenáročná, takže ji zvládne každý laik, po instruktáži fyzioterapeutem. Proto, máte-li doma dítě s onemocněním dýchacích cest a rádi byste se dozvěděli více o této metodě, navštivte nás. Míčkuje se pomocí soft míčků o průměru 5-9 cm.

Míčkování lze využít:

• u astma bronchiale
  • při zánětlivých onemocnění plic, průdušek, hrtanu, hlasivek, obličejových dutin
  • při akutní i chronické rýmě
  • při cystické fibróze
  • u pylových alergií
  • při migréně
  • při vadném postavení páteře

Mechanismus účinku

Technika míčkování využívá komprese akupunkturních a akupresurních bodů. Je založena na teorii, že komprese tkání je vystřídána jejich relaxací.

Přitom dochází k:

• facilitaci nádechu a inhibici výdechu
  • relaxaci a protažení břišních, hrudních a krčních svalů, dále svalů pánve, páteře a pletence ramenního
  • reflektorickému uvolnění svaloviny průdušek
  • uvolnění bránice
  • hrudní dýchání je převedeno na břišní
  • prohloubení dechu a snížení dechové frekvence
  • zvýšení vitální kapacity plic, zvýšení proudové rychlosti vydechovaného vzduchu, zvýšení vteřinového vdechu
  • přímému vlivu na kosterní svalstvo a tím ke zlepšení držení těla
  • relaxaci svalů, což vede k uvolnění inspiračního postavení hrudníku

Zdroje informací: Jebavá, Zdena. Míčkování. Praha: Adonis, 1993. Videokazeta "Namíčkuj mě, mami" (1994) www.budfit.info